Tripadvisor legger til anmeldelser av flyselskap

Nå kan du lese og legge inn egne vurderinger av flyselskap på Tripadvisor

Tripadvisor er allerede en populær side for folk som ønsker å lese eller skrive anmeldelser av hoteller, restauranter og attraksjoner. Vi har brukt siden som referansepunkt i flere år, og faktisk også lagt inn noen anmeldelser selv.  Nå legger siden til et stort element av reiseopplevelsen til i sine brukervurderings plattformer, nemlig flyselskap. 

Når Tripadvisor lanserer en nydesignet flysøkemotor, så inkluderer den muligheten til å vurdere flyselskap."Flyscore" er resultatet og beregninger av rangeringer av en rekke brukerbaserte faktorer i flyanmeldelsene, som lengden på reiseruten, type fly og fasiliteter som tilbys. Vurderinger fra millioner av reisende på Tripadvisor vil gi et bilde av totalverdien av et flytilbud bedre enn bare prisen.

Flyselskap får generelt mye kritikk fra før av, så anmeldere vil kanskje ubevist dømme dem vel negativt, men Tripadvisors ide om å basere flytilbudet på mer enn grunnprisen appellerer til reisende som har lært at superbillige priser ofte ender opp langt dyrere med forskjellige tilleggsgebyr, samt at servicen man får er lav og andre tjenester fraværende. Alle disse tilleggsgebyrene blir ikke borte med det første. Flyselskapene har innsett at selv om de reisende tyter og klager, så har de motvillig akseptert bagasjegebyr, mat og drikke mot betaling, leie av pledd og puter som en del av reiseutgiftene.

Tripadvisor har testet ut en betaversjon av flyselskaps vurderinger siden våren 2016, så når det lanseres er det allerede lagt inn tusenvis av anmeldelser. Flyselskaper rangeres på ting som setekomfort og benplass, enkel innsjekking og ombordstigning, renslighet, tilgjengelige fasiliteter, inkludert mat og drikke, samt wifi og underholdning, og samlet valuta for pengene.

Vi har alltid tatt alt som er skrevet på sider med brukeranmeldelser som Tripadvisor med en "klype salt". Alt for mange har alt for høye forventninger i forhold til den prisen de betaler. Negative anmeldelser blir lagt ut på nett før operatør, arrangør, hotell eller restaurant for mulighet til å rette opp i eventuelle feil, mangler eller misforståelser, men det gir iallefall en indikasjon og pekepinn på hva vi bør se etter, beliggenhet, servicenivå osv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *