Elefantridning og apekattshow på Koh Samui

Reisefølget denne gangen var på sin første Thailandstur og hadde to ting på "bucket listen" sin for Smilets Land; fiskespa og å få et møte med det majestetiske nasjonaldyret elefanten. Fiskespa gjorde vi unna i Hua Hin og snabeldyret møtte vi på Koh Samui. Nå er det kanskje veldig politisk ukorrekt, i en tid hvor selv femti år gamle gubber sykler rundt med klumpete og utrolig stygge sykkelhjelmer på issen, og de flotte sirkuselefantene er et sjeldent syn i Norge pga. forbud i by og bygder, men vi dro nå på elefantridning og apekattshow allikevel.

Oppdatering.
Etter litt "edder og galle" i tilbakemeldinger på sosiale medier (som vi egentlig visste ville komme), så er det verdt å nevne  at det absolutt finnes alternativ til elefantridning på turistmaskiner i Thailand. I Chang Mai, nord i Thailand, finnes Elephant Nature Park som redder/tar i mot og rehabiliterer elefanter. Her kan man jobbe frivillig eller bare komme på besøk og lære om elefanter, samt det viktige arbeidet som blir gjort i parken og prosjekter de har gående i Thailand, Kambodsja og Myanmar. Ta en titt på www.elephantnaturepark.org. Lignende prosjekter og frivillige organisasjoner finnes helt sikkert for apekatten også, sjekk Google.

Bangkok - Jim Thomson Thai House

Vi booket en halvdags utflukt gjennom resepsjonen på Chaweng Chalet og klokken åtte på morgenen dagen etter ble vi hentet av en bahtbuss. Vi kjører sydover langs kysten, ca 25 kilometer, og inn til Na Muang Safaripark. Her kommer det turister fra hele øya for en ting; å ri på elefant. Vi får tildelt et dyr og venter til det er vår tur til å ta plass i salen/tomanns benken på ryggen til "Lula", som sjåføren/treneren kalte henne for anledningen. Så går vi på rekke og rad gjennom tropisk jungel og over bekker og kratt i et variert landskap. Det oppstår litt trafikkork når et russisk brudepar et par tre elefanter foran oss, som har med egen profesjonell fotograf, tar sine brudebilder underveis.

Bangkok gatemat
Ansiktstattoo
Bangkok shopping
Hangover II Bar fight

Men ingenting stopper en mektig elefant, og etter ca 45 minutter har vi humpet rundt lenge nok på ryggen til Lula og returnerer til utgangspunktet. Vår nye venninne og snabeldyr oppførte seg eksemplarisk hele tiden, og som belønning vanket det et par klaser med bananer. Og vi kunne fortsette utflukten med masse nye inntrykk, minner og bilder i bagasjen. (Og reisefølget kunne huke av et punkt til på lista si).

Bangkok BTS Skytrain
Utflukter og Sightseeing på Koh Samui

Så går ferden videre 5 kilometer innover i parken til Na Muang fossen. Her får vi muligheten til å ta et forfriskende bad i bassenget som har dannet seg under fossefallet. Litt kronglete å ta seg ned til fossen, men det er verdt turen. Her finnes det også små salgsboder som selger forskjellig snacks og kalde drikker.

På vei tilbake blir det et stopp ved Wat Khunaram og den mumifiserte munken. Så stopper vi på en kokosnøtt farm hvor de bruker makak apekatter til å klatre i palmene og høste kokosnøtter.Her fikk vi en liten oppvisning av en apekatt på løpestreng som klatret opp i et palmetre og kastet ned to kokosnøtter. Som så ble åpnet og kokossaften drukket opp. (Hadde vi slengt oppi en go'dæsj med rom så kunne det ha blitt en riktig så god Coco-Loco). Det er vanlig å bruke apekatter til innhøsting av kokosnøtter rundt om i Thailand, ikke bare på Koh Samui. Når apekattene er unge blir de sendt på 3-6 måneders apeskole (The Monkey Training College) i Surat i Sør Thailand. Her lærer de å klatre i trær, plukke kokosnøtter og kaste dem ned til bakken. En topptrent hanapekatt kan plukke over tusen frukter om dagen, sammenlignet med et menneske som bare klare litt over ett hundre. Noen skrytebilder ble det også tid til. Også denne lille krabaten jobbet for bananklaser. (Fint med lang mat som gangbar mynt).

Digresjon
Hva er forskjellen på en  ape og en apekatt? Aper har ikke hale.
Ape og apekatt ble tidligere brukt i norsk slik ape og monkey blir brukt i det engelske språket i dag. Ape (på engelsk) refererer til menneskeaper (familien Pongidae - sjimpanse, gorilla og orangutang) og gibboner (familien Hylobatidae), mens monkey og apekatt refererer til alle de andre primatene. Det er mulig at katt henspiller på det faktum at nesten alle primater har hale, mens dette ikke er tilfellet for menneskeapene og gibboner. Så vet vi det.

Neste stopp er Wat Sila Ngu. Wat Sila Ngu er et vakkert gyllent tempel, ofte besøkt av lokalbefolkningen for tilbedelse. Fra tempelet er det flott utsikt utover kysten og havet, og derfor et yndet turiststopp. Utsmykningen inne i tempelet viser flott kunst og tradisjon fra Koh Samui og buddhistisk kultur. Herfra kjørte vi tilbake til hotellet og avsluttet utflukten.

Hele utflukten tok ca 5-6 timer, og det var absolutt en fin måte å bruke noen timer på. Det kunne derimot vært så mye bedre hvis de informerte om hva man kunne forvente underveis og kanskje hatt sjåfører som kan litt mer enn et par engelske ord. Vi hadde bahtbussen for oss selv under hele utflukten, men er det flere fra andre hotell som har booket samme tur, så kan man oppleve at det kan blir intimt og virkelig så koselig ombord.

For utflukter med elefantridning på Koh Samui, klikk her.