Oslo har fått et nytt tilbud

Og sånn ble vi leverandør til en av verdens største utbydere av utflukter og sightseeing.

Vi hadde en ide. Turister som kommer til Oslo får stort sett bare oppleve "lysløypa". Vigelandsparken, Holmenkollen og vikingskipene på Bygdø. Men det er jo andre flotte områder i og rundt hovedstaden.

Logo_120x60
Finnair Logo 120x60 Netherlands
Austrian Airlines Logo 120x60
Shopping Image Banner 110 x 80

For å gjøre litt research så dro vi ned til cruisehavna og så hva som skjer når noen av de største skipene kommer inn. Og våre mistanker ble bekreftet. Buss på buss sto på rekke og rad med turskilter i frontruta som "Oslo Highlights" og "Best of Oslo", og utfluktene går stort sett til nevnte stoppesteder på "lysløypa". Den store forskjellen er varighet; heldagstur eller halvdagstur. Dette er tydeligvis utflukter som rederiene tilbyr passasjerene sine via nettstedene sine eller ombord. Det andre vi la merke til var alle røde Oslo Sightseeing Hop On Hop Off busser. Bussene sto i kø og passasjerene sto i kø for å gå ombord. Og disse bussene tar for seg den noe mere sentrumsnære lysløypa.

Dette må vi gjøre noe med, så en vakker septemberdag satte vi oss i bilen med stoppeklokke, penn og papir. I hadde en ide og en løs plan. Vi startet fra Vippetangen ca. 09.30, la inn et kjapt stopp på Operahuset, og snek oss forbi Oslo Barcode noen minutter før rushtidsforbudet for private biler oppheves på ukedager kl. 10.00. Opp mot Ekeberg og stoppet på EKT Rideskole og Husdyrpark AS. Tanken var at det kunne være attraktivt for familier med mindre barn. Så videre til fots gjennom Ekeberg Skulpturpark til Ekeberg Restauranten. Tanken var god, men vi slo den fra oss da det tok litt for lang tid og det er litt for uoversiktlig med turistgrupper i fri dressur.

Vi kjørte ned til Ekeberg Restauranten og så at det er gode parkeringsmuligheter der, utsikten er fantastisk og bare med noen få minutters gange kan man oppleve noen av skulpturene i Ekeberg Skulpturpark. Perfekt!

Videre ned på Gamle Mosseveien og et lite stopp ved Hvervenbukta. Det er utrolig flott der når solen skinner, fjorden er blikkstille og badegjestene har takket for seg. Ideelt for et lite fotostopp og får å bryte opp i transportetappen.

Videre forbi fornøyelsesparken Tusenfryd til fergekaia for fergene til Oscarsborg, som er det egentlige høydepunktet for turen. Timingen var perfekt. Vi parkerte bilen et par minutters gange fra kaia og måtte bare vente 10 minutter på neste ferge. Om sommeren går fergene ganske så ofte og overfarten tar bare5-6 minutter. Billettpris 120 kroner er helt greit. (I høysesongen går det også ferge fra Aker Brygge).

De fleste kjenner til Oscarborg Festning pga. den viktige rollen den hadde i starten av andre verdenskrig da de senket det tyske krigsskipet «Blücher» 9. april 1940. Men festningen sto ferdig allerede i 1853. I 2002 ble det siste befalskullet uteksaminert og området ble åpen for fri ferdsel. Nå er det bl.a. museum, hotell og gjestehavne med restaurant og kro på stedet.

Selv om midten av september er litt sent i turistsesongen, så hadde vi forventet flere besøkende. Men vi fikk for det meste anlegget for oss selv. Over med fergen var det 4-5 andre. Og vi møtte en guide som noe senere på dagen skulle ta imot en skoleklasse fra Spjelkavik utenfor Åesund. I 2015 var det bare 110 000 registrerte besøkende på Oscarsborg. Det er jo ingenting.

Vi brukte en times tid for å nyte og å oppleve festningen og de vakre bygningene omkring. Helt utrolig at ikke flere tar turen ut på vakre, varme vårdager, sommerdager og sensommerdager. Fergen starter opp i mars og går til slutten av oktober. Med innlagt lunsj på havnekroa så kan man godt bruke et par timer her og vel så det.

Tilbake på fastlandet og langs smale gater omkranset av vakker gammel trebebyggelse inn til Drøbak sentrum. Byen som liker å kalle seg "Norges nordligste sørlandsby". Her er det flere butikker og kafeer, og det etterhvert så kjente Julehuset som bare selger julestæsj hele året. Tidligere var det mye  lokalprodusert, iallefall produsert i Norge. Nå er det veldig my "plastikk" made in China. Vi stikker innom Drøbak Turistkontor og slår av  en prat med selveste turistsjefen og "fetteren til Julenissen" (som han liker å kalle seg) Tom Kristiansen. Han kan fortelle at de får inn ca 20 000 brev til julenissen i løpet av ett år. Og med et årlig budsjett på 50.000 kroner så prøver han å besvare så mange som mulig. Brevene, åpnet som uåpnet, er plassert i store hauger  gjennom det lille turistkontoret. Tom forteller også at ønskene barn og voksne har endret seg opp gjennom årene. Før ønsket man seg god helse, lykke og kjærlighet i livet, nå går det i Iphone og Xbox.

Så returnerer vi, den halvtimen det tar, til Oslo sentrum og cruisekaia for å for å få timingen riktig. Igjen, helt perfekt. Kommer man med cruiseskip eller Københavnbåtene klarer man fint en dagsutflukt til Ekeberg, Oscarsborg og Drøbak.

Tilbake på kontoret så finregner vi på tider og priser på minibusser. Så skrives det vi liker å kalle "reiseporno". Og med litt bilder så er presentasjoner av den eksklusive fulldagsturen "I og rundt Oslo" for mindre grupper på norsk og utenlandsk klar for trykkeriet. Oslo har fått et nytt tilbud. Så nå gjenstår bare jobben med å¨selge inn produktet til Oslohoteller, cruise rederier og nettsteder for utflukter og aktiviteter. Nå er turen godkjent og inne på Viator sine sider om Oslo. Snart dukker den opp på andre nettsider også.

"Toget" er dessverre gått for 2016 sesongen, men ønsk oss gjerne "lykke til" for 2017.

Logo_120x60
Finnair Logo 120x60 Netherlands
Austrian Airlines Logo 120x60
Shopping Image Banner 110 x 80

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *