Oslo – Bangkok med Norwegian Airlines oktober 1016

Da var vi kommet til den tiden av året hvor gradestokken nærmer seg nullpunktet, og vi rømmer landet. Denne gangen ble Thailand valgt. Tidligere år har vi holdt en knapp på Filippinene, men etter at Rodrigo Duterte vant presidentvalget i mai, så var det på tide med en endring. Thailand sliter med sine problemer de også, men for øyeblikket virker det mer eller mindre lovløst i nasjonen med over 7000 små og store øyer. Og da velger vi det beste av to onder.

Logo_120x60
Finnair Logo 120x60 Netherlands
Austrian Airlines Logo 120x60
Shopping Image Banner 110 x 80

Som i 2014 så valgte vi Norwegian som transportør til Smilets Land. Da var vi ikke så heldig med Dreamlineren til lavsprisselskapet. Vi var over 28 timer forsinket ut av Gardermoen, og ombord de 11 timer det tar til Bangkok, så satt et fullstappet fly med Bjørn Kjos og sekretær i "spissen" uten tilgang til toalett pga. vannmangel. Denne gangen gikk det meget bedre. Kun 30 minutter forsinket ut av gate, og med fungerende rør og vannsystem. Uten Kjos og sekretær, vel å merke.

Vi hadde handlet oss en enveis billett Oslo - Bangkok til litt over 3.000 kroner fra vårt lokale reisebyrå. Ikke for dyrt og heller ikke for billig. Og en deilig høstdag i begynnelsen av oktober var vi avgårde. Med i billetten var 2 kolli bagasje på maks 20 kg pr stk og håndbagasje på maks 10 kg. Vi tenkte som så at siden vi hadde 2 kolli på totalt 40 kg, så kunne vi stappe alt pikk pakk i en og samme koffert. Feil. Med 28 kg ble vi pent nødt til å pakke om. (Sånn går det når man skal ha med seg all verdens mat til venner og kjente i utlendighet). Flaks at vi hadde med oss en ekstra bag, uflaks at vi hadde låst kofferten og tatt med oss feil nøkkel. Kofferthengelåsene ser ikke særlig solide ut før man, uten verktøy, skal prøve å få opp "skiten". Nå må vi ærlig innrømme at vi har dummet oss ut før,  og mang en gang har vi hentet bagasjen fra bagasjebåndet for så å oppdage at noen har rotet rundt i de sure sokkene og de nyinnkjøpte såkalte suvenirene som bare samler støv så snart de kommer hjem. Tollen vet vi har avbiter. Så ned i første etasje og få assistanse fra en man vanligvis ikke ønsker å bli stoppet av til låsklipping.

Med nå 2 kolli bagasje sjekket inn var det bare å rusle gjennom sikkerhetskontrollen og kanskje få seg en overpriset forfriskende drikke før ombordstigning fra gate nummer F21. Feil igjen. På Gardermoen hadde politiet og passkontrollen noe som kunne ligne en "gå-sakte" aksjon pga. lengre tids underbemanning. Køen gjennom gjennom kontrollbodene var iallefall 150 meter lang og i 6 rekker. Og når folk er stresset og bekymret for å miste flyet sitt, så er ikke kvaliteten på køkulturen særlig høy. Flyselskapene er selvfølgelig klar over situasjonen og tilpasser avgangen deretter. Derav en 30 minutter forsinkelse for DY787 ut av gate og med alle passasjerer ombord.

Snackbaren åpnet så snart vi var i luften. Man bestiller fra skjermen i seteryggen foran seg og venter på servering. Denne gangen ble det en boks Heiniken til USD 6 (rett under 50 kroner) og et headset til USD 3. Riktignok et ødelagt headset, men som ble byttet ut med et fungerende uten noe fuzz.

Inkludert i billettprisen var også 2 måltider. Det første ble servert så snart vi hadde kommet opp i marsjhøyde og første runde med snackbaren ferdig servert. Denne ettermiddagen ble det servert varm kyllingfilet i tomatsaus med grønnsaker og småpoteter. Ikke ille til å være flymat. Med "middagen" var også  en udefinerbar salat av noe slag, belgisk sjokoladekake, 1 en valgfri drikke og en kopp kaffe. Ca en time før ankomst til Bangkok ble det servert en enkel kalkun og oste brikett, en cookie, en liten boks eplejuice og en kopp kaffe som frokost. Ikke akkurat som i luftfartens glansdager, men absolutt ingenting å klage på.

Underholdningssystemet til Norwegian har ikke det største utvalget av nye og det de kaller klassiske filmer og tv serier, men det begrenser seg hvor mange filmer man kan få klemt inn på en flytur til Bangkok. (Og det eneste på "Norwegian" vi fant var tvserien "Kampen om tungtvannet").

Vi har ingen betenkeligheter med å fly langt med Norwegian Airlines igjen. Og når vi nettopp leste at Kjos har vært på snarvisitt til Argentina for å hente politisk støtte til å fly dit, blir det kanskje en tur fra Oslo til Buenos Aires i fremtiden. Hvis vi klarer å komme oss tilbake fra Orienten, da.

Men først litt egenpleie og foot spa, Thai style.

Logo_120x60
Finnair Logo 120x60 Netherlands
Austrian Airlines Logo 120x60
Shopping Image Banner 110 x 80

Related Post

One thought on “Oslo – Bangkok med Norwegian Airlines oktober 1016

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *