Bostedsbevis i Thailand

Vi måtte innom immigrasjonskontoret for å holde papirene i orden og byråkratiet i aktivitet. Heldigvis var det ikke noe stress med visum. Denne gangen var det bostedsbevis som skulle anskaffes.


Bostedsbevis blir utstedt av immigrasjonsmyndighetene får å sertifisere hvor utlendinger bor til enhver tid, enten permanent eller midlertidig. Bostedsbevis trenger man når man skal f.eks. kjøpe bil og andre motoriserte kjøretøy, åpne konto i en thailandsk bank eller ethvert formål som krever bevis på hvor man bor.  

Vi dro til immigrasjonskontoret i Soi 5 i Jomtien en fredag rett etter lunsj. Som vanlig er det masse folk der og man kan bli ganske overveldet og motløs når man kommer inn på et sånt travelt kontor i et ukjent land for første gang. Men vi gjør vi alltid; se hva folk foran oss gjør, smile og ta tiden til bruk. Etter å ha forklart vårt ærend i første skranke, sjekket de om vi hadde det som kreves.

Pass.
Ankomstkort.
2 passfoto.
Søknadskjema for bostedsbevis i utfylt stand.
Kopi av passets personinformasjon og gyldig visumstempel.
Bekreftelse fra gårdeier/huseier at vi bor der vi gjør. (Evt. Leiekontrakt).


Flott. Fint. Alt i orden og vi får utlevert en kølapp. Vi regnet med at resten av dagen ville gå med på å vente i kø, så overraskelsen var stor da vi fikk levert inn bunken med papirer etter bare en halvtime.
Og ingenting er gratis i Thailand, så for bostedsbeviset måtte vi ut med THB 300,- (ca 75 kroner). Ny kølapp og beskjed om å kommet tilbake etter nye 30 minutter.

Book Tickets

Ikke noe stress. Soi 5 er en artig liten tverrgate mellom Beach Road og 2nd Road, og en av Jomtien såkalte «bargater». Så vi fant oss et lite «hull i veggen», bestilte en duggfrisk en og tittet på livet i «gata». Når flasken var tømt gikk vi tilbake. Etter bare 5 nye minutter med venting ble kønummeret vårt ropt opp og bostedsbeviset var i boks.

Et bostedsbevis kan ikke skade å ha, spesielt ikke hvis man bor privat. Etter at thai politiet begynte å følge immigrasjons reglene tettere, så må hotelltilbydere og utleiere innrapportere gjester identitet og visumstatus innen 24 timer etter gjestens ankomst. Samt at oss utledinger er pliktig till å være registret med riktig bostedsadresse. Og hvis man da bor på et sted hvor man ikke er sikker på at innrapporteringen blir fulgt, så er det kanskje greit å gjøre det selv og å da være på den sikre siden.

(Kilde http://perfecthomes.co.th/tm030-registration-thailand/)

Vi leste nettopp at 2 finner ble bøtelagt THB 5000,- (ca 1.200 kroner) hver av politiet for ikke bo der de var registrert. Om det stemmer, om det var spesifikke konstabler som ønsket «lønnsbonus», eller bare «falske nyheter», som er så i vinden nå om  dagen, vites ikke. Men det er ingen vits å drive sjansespill med thailandske myndigheter.


Bestill hotell i Pattaya

Leave a Reply

Your email address will not be published.