28/09/2016

Natur og økologiske gastropplevelser i Balaton, Ungarn 5d/4n

Balatonsjøen "Det ungarske havet" midt i Pannonia er med sin nesten 600 kvadratmeter store flate Sentral-Europas største innsjø. Sjøens rene og nesten myke, opalfargede vann og det milde klimaet, har gjort at sjøen og det omkringliggende området lenge har vært et populært feriemål.

Badestedene danner en nesten 200 km lang kjede langs sjøens strender, og litt lenger bort finner man et mykt kupert landskap som er skapt for vandringer og sykkelturer med interessante naturfenomener og spennende severdigheter.

Det har vært dyrket vin her siden romertiden og vi utforsker hva noen av de mange vingårdene kan tilby. Vi skal også ta vare på kropp og sjel på et av spaanlegg ved den merkelige termalsjøen i Hévíz.

Dag 1 Budapest – Balatonsjøen

Etter ankomst til Budapest flyplass så tar vår lokale reiseleder oss med på en halvannen times busstur til Balatonregionen. Ombord er det mulig å stifte nærmere bekjenskap med den verdenskjente Tokaji vinen. Vi får også delta i en uformell og morsom quiz for å bli litt bedre kjent med område vi skal besøke. Og det vanker selvfølgelig delig ungarsk vin til vinneren.

«Pálinka i små mengder er en medisin, i store mengder en kur»
Underveis stopper vi for en smakfull økologisk gourmet lunsj på Agárdi Distillery. Destilleriet vant «Destillata spirit of Europe 2015”. Vi får også en omvisning av anlegget og mulighet til å smake på stedets prisvinnende Pálinka. Pálinka er en tradisjonell fruktig brandy som stammer fra middelalderen.

Vi fortsetter til Balaton og vårt hotell. Her blir vi ønsket velkommen med en forfriskende velkomstdrink av Tihany Lavender cider.

På ettermiddagen besøker vi Badacsony og vingården Istvándy. Her blir vi kledd i tradisjonelle kostymer  fra 60-tallet og blander og tapper vår egen vin. Selvfølgelig med egen designede etiketter. Mens vi identifiserer dufter og perfeksjonerer vår egen vin, får vi smake oss gjennom 6 forskjellige viner som produseres på gården og blir introdusert til vindruer som Keknyelű, som bare vokser i Badacsony

Så besøker vi vingården Laposa og får servert en deilig økologisk gourmet middag med gårdens egne viner, på terrassen med fantastisk panorama utsikt utover sjøen og de vulkanske åssidene. Vingården er vanligvis ikke åpen for publikum, men for oss så gjør de et unntak. En perfekt avslutting på en lang og innholdsrik dag.

Dag 2 Keszthely – Hevíz

Etter frokost besøker byen Keszthely hvor vi finner det vakreste barokkspalasset hele Ungarn. Christopher Festetics begynte byggingen av Festetics Palasset i 1745. De to-etasjes, U-formet, 34 -roms palasset i barokkstil ble ombygd flere ganger i det 18. og 19. århundre. Her får vi en omvisning og spesielt det vakre biblioteket er verdt å få med seg.

Husket du å pakke badetøy? Vi har satt av 3 timer til bading i Heviz, i den største bioaktive termiske innsjøen i verden. 10 minutter fra Keszthely. Lunsj på egenhånd.

På kvelden besøker vi en av Balatons eldste fiskerestaurant Halászcsárda og får servert et deilig fiskemåltid. Etter maten blir vi invitert ned i vinkjelleren for å smake på ungarske førsteklasses viner fra regionene Villany og Eger.

Dag 3 Kaptalantoti - Tapolca

På morgenen besøker vi det beste økomarkedet i regionen, 10 minutter med buss fra hotellet, i Kaptalantoti. Her er det mulige å smake og handle dusinvis av organisk lokale spesialiteter.

Så fortsetter vi til Tapolca. Tapilca er en liten, vakker by omgitt av åskammer og er mest kjent for sin underjordiske innsjø med krystallklart vann og den nærliggende sjøen Malom. Her får vi en guidet båttur i grotten under byen. Det spesielle klimaet i grotten en kjent for sin helbredende effekt og er et populært sted for en rotur for astmatikere og allergikere. Vi besøker også et økoturistsenter og vannmølla som over tid har blitt et kjært landemerke. Lunsj på egenhånd.

På kvelden skal vi på en omvisning på vingården Figula, som har vunnet flere gull og sølvmedaljer i Vinalies i Paris og Challenge du Vin Bordeaux. Her besøker vi også vinkjelleren og smaker oss gjennom 6 forskjellige av gården viner. Det blir også servert en deilig tradisjonell ungarsk middag.

Dag 4 Tihany – Balatonfüred – Szentantalfa

Vi starter dagen med en 30 minutters kjøretur til Tihany klippehalvøya og en omvisning på det storslagene Tihany benediktinerklosteret og Abbeykirken fra 1055. Fra høyden hvor kirken og klosteret står får man har man en spektakulær utsikt over hele innsjøen Balaton.

Det blir også tid til å besøk den tradisjonelle landsbyen hvor vi besøker lavendelsenteret og får mulighet til å shoppe i byens butikker med lavendelprodukter som feks. Kaffe, kake, iskrem, sjokolade, brus og såper mm. Lunsj på engenhånd.

Så spaserer vi en kort tur opp Óvárhøyden til eremittkolonien skapt av greske munker som kong Andrew I. invitert til Ungarn rundt 1050. Man kan se noen av cellene og en hulekirke skåret ut av munkene. Noen av hulehusene er på
20 m høye.

I Balatonfüred får vi tid til å utforske byen til fots med dens strandprominade og den gamle havna. Balatonfüred er en populær by som tiltrekker seg mange besøkende. Byen har mange staslige bygg, butikker og restauranter. Også all slags underholdning og aktiviteter blir jevnlig arrangeres her. Det skal faktisk godt gjøres å besøke byen om sommer/høsten uten at man møter på en festival, enten det er med vin eller maritimt fokus. Lunsj på egenhånd.

På kvelden besøker vi den over 300 år gamle vingården Dobosi. Gården er en familiebedrift i Balatonfüred - Csopak vinregion . På begynnelsen av 1700-tallet etablerte deres forfedre seg 5 km fra innsjøen Balaton i den pittoreske byen Szentantalfa beliggenhet mellom Zanka og Nagyvázsony. Her vingårdens eier lose oss gjennom en smaksreise med 7 forskjellige viner produsert på gården og av druer som Juhfark og Olaszriesling. Vi får også servert et deilig hjemmelaget måltid i det flotte spiserommet i Zsokahuset, også på eiendommen.

Dag 5 Pannonhalma – Budapest

Etter at vi har sjekket ut av hotellet, kjører vi til det majestetiske Pannonhalma klosteret som ble grunnlagt i 996. Klosteret har for lengst funnet sin plass på UNESCOs verdensarvliste. Her får vi en guidet omvisning av bl.a. tehuset, urtehagen, det fantastiske biblioteket og lavendel destilleriet.

Så får vi servert en smakfull lunsj i klosterets 5 stjerners restaurant, etterfulgt av en omvisning av vin produksjonsanlegget som er kjent for sin fremragende gravitasjons bevegelses teknologi. Også her får vi smake på 5 av stedets utmerkede viner.

Hotellforslag 1

Káli Art Inn, Köveskál
Denne sjarmerende eiendommen, beliggende i Káli naturreservat nær Balatonsjøen, forener lyse, romslige omgivelser med en innbydende atmosfære. Nipp til en drink i den koselige baren, smak tradisjonell og innovativ mat i den elegante restauranten og velg den vinen man foretrekker fra den store, imponerende vinkjelleren. Dykk ned i det avkjølende bassenget og ta en hyggelig spasertur i hagen. Utforsk landsbygdens naturprakt på en fottur eller sykkeltur. Sett pris på nærheten til en rekke historiske og underholdningsmessige alternativer. Trekk deg tilbake til den rolige innrammingen i ditt fullt utstyrte, lyse rom og stress ned i elegant komfort.

Hotellforslag 2

Hotel Bonvino Wine&Spa, Badacsony
Bonvino Badacsony åpnet i juni 2011, og er Ungarns første vin- og velværehotell. Her tilbys man luksuriøs avslapning, utsøkt mat og et stort utvalg av god vin. Bonvino Wine & Spa ligger i Badacsony  sentrum i Balaton-felvidéki nasjonalpark, kun 300 meter fra Balatonsjøen. De elegante rommene er utstyrt med klimaanlegg, flatskjerm-TV og minibar, og har elegant bad med badekåpe samt balkong.

Hotel Bonvino Badacsony kan skilte med et innendørsbasseng med boblebad, badstue, massasje, lekeplass for de aller minste og mange flere fasiliteter.

Pris fra kr. 8.900,- pr person i tosengsrom på Káli Art Inn. Tillegg for enkeltrom.
Pris fra kr. 7.800,-
pr person i tosengsrom på Hotel Bonvino Wine&Spa. Tillegg for enkeltrom.

Denne reisen inkluderer
4 overnattinger inkl. økologisk frokost
Halvpensjon
Middager og vinsmaking som beskrevet i programmet
Lokal engelsktalende reiseleder under hele oppholdet i Ungarn
Sightseeing hver dag under oppholdet
Inngangsbilletter til Tapolca Cave, Pannonhalma, Heviz
Busstransport i 5 dager

Denne reisen inkluderer ikke
Flybillett til Budapest, Ungarn. (Kontakt oss for gruppepriser)

Denne turen passer best for små grupper. Minimum 10 personer, maksimum 20 personer.

Klima i Balatonregionen
April, mai, september, oktober: mildt, 17 - 24 ° C på dagtid og for det meste sol. Enkelte regnbyger forekommer. Sommeren begynner i mai med daglige temperaturer rundt 25 ° C. I juni, juli og august ligger temperaturen på rundt 28-34 ° C, med for det meste sol.