Områdebestemt markedsføring gjort effektivt og billig

Det er ikke ofte vi blir overbegeistret over nye produkter og konsept, men heldigvis skjer det en gang i mellom. I en chat med en bekjent fra Irland bosatt i Risør, ble vi introdusert til en liten gadget som gjorde akkurat det. Fikk oss overbegeistret. En liten duppeditt som kalles Royaltie Gem. Og etter et par dager med søk på nettet, var vi hellig overbevist om at denne lille greia er et fantastisk verktøy. Vi la inn en bestilling nesten med en gang.

Ha er en Royaltie Gem
Eller markedsføringsjuvelen som vi har valgt å kalle den. Markedsføringsjuvelen er en liten nettvarde, en sender, som kringkaster ut signaler i en omkrets av ca 100 meter. Disse signalene fanges opp av android smarttelefoner, og via blåtannteknologi gjøres signalene om til varsler på telefonen.

Områdebestemt markedsføring
Okay, blåtann og nettvarder, og det som kalles nærhetskommunikasjon og områdebestemt markedsføring er ikke noe nytt. Kioskkjeden Deli de Luca startet med områdebestemt markedsføring allerede i 2009. Og flere av de større butikkjedene fulgte etter. Man lastet ned en app og fikk tilbud på telefonen mens man handlet i butikken.

Og det funker. Nettcom testet effekten når deres kunder var nærheten av utvalgte butikker mottok de, via NetCom sin mobilapplikasjon, en rabattkupong på mobilen. Nesten 40% av kundene som mottok en melding gikk inn i butikken. Og hele 50% av de som faktisk leste meldingen benyttet seg av tilbudet de fikk. I følge en studie gjennomført av InMarket er kunder som blir nådd via nettvarder 19 ganger mer villige til å gjennomføre et kjøp enn de som ikke blir nådd via nettvarder.

Konseptet slo derimot ikke helt an da kundeengasjementet var begrenset til kun de som hadde appen, og folk begynte å bli lei av å laste ned apper for den minste ting. Det var heller ikke så mange kjeder som ville ta kostnaden med å utvikle en app for formålet.

Så spoler vi frem til desember 2016. Google endre på teknologien og nå kan signalene mottas og gjøres om til leselige meldinger av android telefoner uten bruk av en egen applikasjon. Fett!!

Hva med blåtannbruken
Ingen bruker vel blåtann? I 2009, nei. Da var det vel for spesielt interesserte. Men ifra 2015 har bruken eksplodert, samtidig som nye produkter har kommet på markedet. Sportsklokker, aktivitetsmålere, smartklokker, VR briller, actionkamera, hodetelefoner, såkalte wearables på godt norsk, er koblet til mobilen med blåtann. Handsfree i bilen; blåtann. Spille musikk fra mobilen på trådløse høytalere på stranden eller i stuen; blåtann. Og i tiden fremover vil det komme mange flere produkter som bruker blåtann, da «alt» nå om dagen skal være «koblet på».

Nettvarder
Og med veivisere bygget opp av stein på toppen av et fjell i tankene, hva er en nettvarde? En nettvarde er bare en liten sender, og smarte hoder har fått ned størrelsen til en liten sak som er mindre enn en 20 kroners mynt i omkrets. En mobiltelefon er i teorien en nettvarde; den har allerede senderen og teknologien. (Eller så hadde du ikke kunne bruke mobiltelefonen din til å betale med den mobile lommeboken på butikken). Eller NFC som det kalles.

Små nettvarder har man kunnet få kjøpt for 50-100 kroner på kinesiske nettbutikker i lengre tid, men hva skal man med en nettvarde hvis man ikke har peiling på programmering? Det er nesten det samme som en hjemmePC uten Windows. Det er her Royaltie Gem fra Canada kom inn. Man kan abonnere på en nettvarde for ca 200 kroner i måneden. Da får man tilsendt en nettvarde og kan så logge seg inn på en nettside og legge inn varselet man ønsker og endre det en gang i døgnet. Varselet et begrenset til 40 tegn inkl. en nett link. Og juvelen sender 24 timer i døgnet 7 dager i uken. Det er markedsføring for under 10 kroner

Genialt markedsføringsverktøy, ikke sant?
En restaurant kan kringkaste «dagen» til «alle» forbipasserende, en snekker eller maler på jobb kan informere nabolaget om jobber de utfører. Naboene lurer jo allerede på hva som skjer over gjerdet. En musikkblogger kan ta med seg juvelen på konsert og fortelle om sitt nyeste blogginnlegg mens han eller hun nyter musikken og en øl. Mulighetene er uendelige. Det er først nå at selvstendige næringsdrivende og småbedrifter kan leke med teknologi som tidligere har vært forbeholdt de «store gutta»

Okay, dette må jo være spam!
Mens mange mener, som oss, at dette er et fantastisk markedsføringsverktøy, så vil nok noen mene at dette er spam. De som mener at det er spam, mener sikkert at det meste av reklame er spam. Men de går på kino og elsker den halvtimen før filmen begynner med kinoreklame, fordi den tar dem tilbake til barndomsopplevelsene. Og appelsin og Kvikk Lunsj reklamene før og under påsken, med små nusselige gule påskekyllinger er jo sååå koselige.

Men litt seriøst, en Royaltie Gem, markedsføringsjuvel eller nettvarde er fremdeles bare et verktøy på samme måten tv’n eller kinolerretet er et verktøy for reklamefilmer. Trikkevegger og bysykler er et verktøy for reklameplakater. Internettsider er et verktøy for reklamebannere osv. Alle oss som driver med markedsføring bør forholde seg til markedsføringsloven. Og i 2011 lagde bransjeorganisasjonene INMA, ANFO og NORDMA og IKT-Norge retningslinjer for bruk av blåtann i markedsføringssammenheng som de fleste sikkert kommer til å følge.

Etter å ha testet ut juvelen i Thailand i sommer, ser dette riktig så bra ut.

Les mer om markedsføringsjuvelen Royaltie Gem her.
Følg oss på Facebook
Har du noen spørsmål, send oss en epost på gem@guidetravel.no  

Related Post